#001: Strona www vs portale ogłoszeniowe. Gdzie pozyskiwać zapytania jako deweloper?

Słuchaj podcastu tam gdzie chcesz

Listen to „#001: Strona www vs portale ogłoszeniowe. Gdzie pozyskiwać zapytania jako deweloper?” on Spreaker.

Cześć! Zapraszam Cię do odsłuchania pierwszego odcinka podcastu Marketing dla dewelopera. Ja nazywam się Michał Stachowiak i przez ostatnie lata rozwijam Netby, agencję marketingową, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej. W dzisiejszym odcinku odpowiemy na pytania jakie są kluczowe różnice między stroną internetową a portalami ogłoszeniowym marketingu dewelopera? Czy warto tworzyć stronę internetową inwestycji deweloperskiej oraz jakie są korzyści w posiadaniu strony internetowej jako deweloper?

W ostatnim czasie odbyłem wiele rozmów z małymi i średnimi firmami z branży deweloperskiej i często słyszałem takie pytanie OK, czy moja inwestycja potrzebuje własnej strony internetowej? Czy wystarczy mi ogłoszenie na portalach ogłoszeniowych np. na Otodom? Jest to dobre pytanie. Zadaje je wiele deweloperów, którzy z sukcesem sprzedawali swoje poprzednie inwestycje na portalach ogłoszeniowych i teraz planują sprzedaż kolejnego projektu. Jeżeli coś działało wcześniej, to czemu miałoby nie działać teraz? W dzisiejszym odcinku postaram się odpowiedzieć na to pytanie, także zapraszam do wysłuchania.

Jak wygląda proces zakupowy Twojego klienta?

Jakie są w ogóle różnice między stroną internetową a portalem ogłoszeniowym? Aby je zrozumieć, warto zacząć od wyobrażenia sobie, jak wygląda proces zakupowy osoby, która chce kupić mieszkanie od dewelopera. Pierwszym takim krokiem jest określenie potrzeb i możliwości finansowych. Na tym etapie osoba już wie, że chce kupić mieszkanie od dewelopera i określa swoje potrzeby np. wielkość danego lokalu, lokalizacja czy też standard oraz oczywiście możliwości finansowe, które mogą zależeć od dostępności kredytu hipotecznego czy też od programów rządowych.

Drugi krok to wstępne poszukiwanie online. W tej fazie potencjalny klient odwiedza portale nieruchomości takie jak Otodom czy też Gratka, gdzie może przeglądać ogłoszenia wielu deweloperów w lokalizacji, którego po prostu interesuje.

Krok trzeci to zawężenie wyszukiwania po znalezieniu już interesujących ofert w danej lokalizacji. Nabywca zazwyczaj przechodzi na strony internetowe konkretnych deweloperów, aby uzyskać więcej szczegółów na temat już konkretnych projektów czy też lokali. Często na tym etapie sprawdza on plany mieszkań, dostępne układy, udogodnienia, ceny, a także informacje o etapie realizacji projektu, czyli kiedy dany projekt zostanie oddany, kiedy będzie mógł się wprowadzić do tego mieszkania.

No i czwarty krok to jest umówienie się klienta na spotkanie w biurze sprzedaży dewelopera. Aby obejrzeć mieszkanie pokazowe lub np. poznać szczegóły dotyczące wybranej nieruchomości, szczegóły dotyczące cen czy też harmonogramu płatności.

Na potrzeby tego odcinka pominąłem etapy kolejne, czyli podpisanie umowy przedwstępnej, finalizacja transakcji oraz też pominąłem etap, który występuje przed tym procesem. Czyli klient może jeszcze rozważać zakup nieruchomości z rynku wtórnego versus zakup z rynku pierwotnego. Przyjąłem założenie, że rozmawiamy tylko o rynku pierwotnym i teraz widać, że w przypadku rynku pierwotnego portale ogłoszeniowe występują na etapie wstępnego poszukiwania nieruchomości, zaś strona internetowa występuje o krok dalej.

Lejek dewelopera

Teraz wyobraź sobie, że ten proces, który opisałem jest ułożony w kształcie lejka, gdzie krok pierwszy jest najszerszą częścią tego lejka. Znajduje się on na górze, a krok czwarty jest najniżej tego lejka i jest największy. Na początku procesu klientów jest najwięcej, a na końcu jest ich znacznie mniej. Rezygnując więc z portali ogłoszeniowych usuwamy górę naszego lejka, przez co na dalszym etapie będziemy mieli mniej potencjalnych klientów.

To jest bardzo ważne, ale rezygnując też ze strony internetowej, rezygnujemy ze środkowej i dolnej części lejka. Dużo osób może zobaczyć nasze ogłoszenie, ale finalnie nie dojdzie do sprzedaży, nie dojdzie do kontaktu z biurem. Jest to też niezwykle istotne i teraz widząc ten proces, wyobrażając sobie go jako taki lejek, można dojść do wniosku, że oba kanały różnią się od siebie i po prostu występują na innym, na innym etapie procesu zakupowego Twojego klienta. Kilkukrotnie słyszałem od klientów, że poprzednią inwestycję sprzedali oni w całości na Otodom i nie potrzebują strony internetowej.

OK, jest to jest to ciekawa argumentacja, jak najbardziej zrozumiałe, ale warto jednak sobie zadać pytanie czy teraz warunki rynkowe są takie same jak dwa trzy lata temu, kiedy tą inwestycję sprzedałeś? Według mnie warunki są zupełnie inne, więc nie można tego przełożyć 1:1 na obecne czasy. I druga sprawa czy gdybyś wtedy posiadał stronę internetową dla Twojej inwestycji deweloperskiej? To czy sprzedaż nie przebiegła by znacznie szybciej oraz z Twoim mniejszym zaangażowaniem czasowym. Z tego co obserwuję u naszych klientów to tak właśnie się dzieje. Dostarczając klientowi odpowiednie informacje na stronie. Później oni już dzwonią do biura sprzedaży jako do edukowanie klienci, więc nie musisz im za każdym razem odpowiadać na pytania, które można. Na które można odpowiedzieć właśnie na stronie internetowej.

Korzyści z posiadania strony internetowej dewelopera

Więc jakie są korzyści z posiadania strony internetowej, inwestycji deweloperskiej lub dewelopera? Taka pierwsza korzyść. Przede wszystkim dzięki stronie budujemy ten środek oraz dół lejka marketingowego. To co opisywałem. Druga sprawa mamy nasz własny niezależny kanał, a strona może z Tobą pozostać na lata. Zwróć uwagę, że ogłoszenia są w internecie tylko jak za nie płacisz. Jeżeli skończysz płacić skończyć się abonament ogłoszenia nie będą widoczne. Strona internetowa jest widoczna przez cały czas. Trzecia rzecz możliwość kierowania ruchu na stronę z wielu źródeł. Zwróć uwagę, że mając stronę internetową masz możliwość prowadzenia kampanii Google Ads czy też Facebook Ads oraz też jeżeli wywieszać banery czy bilbordy w Twoim mieście, to naturalną rzeczą jest, że ludzie będą wpisywać nazwę tej inwestycji po prostu w wyszukiwarkę i dla tych źródeł strona internetowa jest miejscem lądowania Twoich klientów.

Czwarta taka zaleta strony internetowej to możliwość pojawienia się w Googlu. Zwróć uwagę, że jak wpiszesz np. domy pod Warszawą w wyszukiwarkę, to na początku wyświetlą się wyniki sponsorowane i dzięki reklamom Google, bo to są właśnie reklamy. Masz szansę pojawić się na samej górze wyników wyszukiwania na frazę, którą wyszukują Twoi potencjalni klienci i masz nawet szansę wyprzedzić portale ogłoszeniowe Otodom. Dzięki temu, jeżeli ktoś wpisuje domy pod Warszawą na sprzedaż albo domy pod Warszawą od dewelopera, to jest szansa, że on trafi w pierwszej kolejności na Twoją stronę, gdzie będzie tylko Twoja inwestycja, niż trafi na Otodom, gdzie będą, gdzie będzie kilkadziesiąt konkurencyjnych ogłoszeń konkurencyjnych inwestycji.

Piąta zaleta to możliwość zaprojektowania strony pod Twojego klienta docelowego. Zwróć uwagę, że na portalu ogłoszeniowym wszystkie ogłoszenia są dość podobne. One mają dość podobną strukturę. W przypadku strony internetowej możesz ją zaprojektować tak, aby wyróżnić się od konkurencji oraz dopasować się do Twojego klienta docelowego. Z mojego doświadczenia też wynika, że inaczej projektujemy strony inwestycji, które są np. kierowane dla rodzin z dziećmi, a inaczej projektujemy strony, które są kierowane do inwestorów. Z czego to wynika? To są dwie zupełnie inne grupy docelowe i ich interesują inne, inne statystyki, inne informacje. Oni inaczej podejmują oczywiście decyzje zakupowe, a jeszcze inaczej będziemy projektować stronę dla second home nad morzem czy też inwestycji premium.

Szósta zaleta to jest poczucie bezpieczeństwa u klienta. Jeżeli zależy Ci na zbudowaniu właśnie takiego poczucia bezpieczeństwa u klienta, to możesz na stronie pokazać swoje zrealizowane inwestycje.
Dzięki temu klient zobaczy, że jesteś już doświadczonym deweloperem, że jakieś osiedla wcześniej zrealizowałeś, co może pozytywnie wpłynąć na proces sprzedaży. Będzie to po prostu skutkować łatwiejszą sprzedażą Twojej inwestycji. No i siódma zaleta to jest budowa brandu. Zwróć uwagę, że jeżeli planujesz kolejne inwestycje deweloperskie, powinieneś pomyśleć o marce Twojej firmy. Rozpoznawalna marka dewelopera obniży Twoje koszty pozyskania klienta i z roku na rok będzie taką Twoją coraz większą dźwignią. Zwróć uwagę na największe firmy deweloperskie w Twoim mieście. Czy one są rozpoznawalne? Czy one czerpią jakieś bonusy z tego, że mają rozpoznawalną markę? Na pewno tak. Na pewno klienci w pierwszej kolejności będą szukać właśnie u tych deweloperów mieszkań i też będą łatwiej podejmować decyzje, bo będą wiedzieć, że jest to sprawdzony, doświadczony i znany przede wszystkim deweloper.

Jakie są zalety korzystania z portali ogłoszeniowych?

Jakie są zaś plusy korzystania z portali ogłoszeniowych, np. Otodom czy też Morizon czy Gratka?

Pierwszy taki najważniejszy atut. Najważniejsza zaleta to jest dostęp do ogromnej bazy klientów. Zwróć uwagę, że Twoje ogłoszenie może od razu być widoczne dla bardzo dużej ilości potencjalnych klientów. Jest to Twoja góra lejka marketingowego. Druga taka zaleta to możemy od razu zacząć generować zapytania. Zobacz, że na ogłoszeniach mamy od razu formularz kontaktowy czy też numer telefonu do biura sprzedaży. De facto, jeżeli Ci się. Ogłoszenie to już jutro możesz pozyskiwać zapytania. I trzecia taka zaleta to dostęp do statystyk. Niektóre z portali dostarczają panel z różnymi statystykami, np. jest coś takiego jak Otodom Analytics. Dzięki tym statystykom możesz podejmować lepsze decyzje, w szczególności w kwestii ustalania cen, gdyż w tych statystykach będziesz widział jakie są średnie ceny w danej lokalizacji. Może właśnie w której Ty budujesz.

Podsumowanie

No i podsumowując temat naszego odcinka pytaniem było. Strona internetowa kontra portale ogłoszeniowe gdzie pozyskiwać zapytania jako deweloper i widać, że zarówno strona jak i portale ogłoszeniowe powinny stanowić pewną taką synergię. Powinny się uzupełniać i bardzo trudno będzie zbudować marketing Twojej inwestycji zarówno bez strony internetowej, jak i bez ogłoszeń na portalach ogłoszeniowych. Zwróć uwagę, że oba te kanały występują na innym etapie procesu zakupowego Twojego klienta. Dobrą praktyką jest, aby na portalach ogłoszeniowych, w tytule czy też w opisie ogłoszenia umieszczać nazwę inwestycji deweloperskich. Dzięki temu będziesz mógł przekierować ruch z portali na stronę internetową.

Klient będzie po prostu wpisywał tą nazwę w wyszukiwarkę i trafiał na Twoją stronę internetową właśnie po nazwie. Dziękuję bardzo za wysłuchanie tego odcinka. Jeżeli był on dla Ciebie wartościowy to subskrybuj ten kanał. Możesz to zrobić zarówno na platformie do podcastów, jak i na YouTubie. Zachęcam Cię też gorąco do zapisu do newslettera, aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami w tematyce marketingu branży deweloperskiej. Link do zapisu znajdziesz w opisie tego odcinka. Do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do Newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych odcinkach bezpośrednio na maila.

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych z formularza kontaktowego przez
Netby Sp. z o.o.
Obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
AdministratorNetby Sp. z o.o. (ul. Starowiejska 16/2, 81-356 Gdynia)
Cele przetwarzania
  • Realizacja kontaktu i przesłanie aktualnej informacji handlowej dotyczącej towarów lub usług oferowanych przez Netby Sp. z o.o. z wykorzystaniem danych umieszczonych w formularzu kontaktowym na stronie internetowej: netby.pl.
Podstawa prawna przetwarzania
  • przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych wprowadzonych do formularza kontaktowego wynika z uzasadnionego interesu Administratora, tj. realizacji kontaktu z Panią/Panem [art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych – RODO].
  • przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych wprowadzonych do formularza kontaktowego jest niezbędne dla wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze [art. 6 ust. 1 lit. c) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych – RODO].
Kategorie odbiorców danych
  • Podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  • Pracownicy Netby Sp. z o.o.
  • Podmioty wykonujące na rzecz Netby Sp. z o.o. usługi zewnętrzne: księgowe, informatyczne i rachunkowe na podstawie odrębnej umowy, wymagane do prawidłowej realizacji usług przez Netby Sp. z o.o.
Okres przechowywania danych
  • Dane będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz innych ciążących na Netby Sp. z o.o. zobowiązań publicznoprawnych.
  • Do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie. Dane będą usunięte niezwłocznie po cofnięciu zgody na ich przetwarzanie.
Prawa związane z przetwarzaniem
  • Prawo do żądania od administratora dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Prawo do przenoszenia danych osobowych.
  • Prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  • Prawo do sprzeciwu.
  • Kontakt w sprawie RODO: Netby Sp. z o.o. (ul. Starowiejska 16/2, 81-356 Gdynia), email: biuro@netby.pl
Informacje dodatkowe
  • Podanie danych, przed zawarciem umowy z Netby Sp. z o.o. nie jest wymagane, jednakże konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości realizacji przez Netby Sp. z o.o.k kontaktu z Panią/Panem.
  • Pani/Pana dane nie będą przekazywane przez Netby Sp. z o.o. do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych.