002: Jak wysokiej jakości wizualizacje 3D wpływają na sprzedaż Twojej inwestycji deweloperskiej?

Listen to „#002: Jak wysokiej jakości wizualizacje 3D wpływają na sprzedaż Twojej inwestycji deweloperskiej?” on Spreaker.

Cześć, zapraszam Cię do odsłuchania drugiego odcinka podcastu „Marketing Dewelopera”. Nazywam się Michał Stachowiak i przez ostatnie lata rozwijam Netby – agencję marketingową, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej. W dzisiejszym odcinku odpowiemy na pytania:

  • Jak wizualizacje 3D wpływają na sprzedaż Twojej inwestycji deweloperskiej?
  • Czy architekt powinien tworzyć wizualizacje 3D dla Twojej inwestycji?
  • Jak ocenić, czy wizualizacja jest dobra czy zła?

Na koniec dam Ci kilka praktycznych wskazówek dotyczących wizualizacji 3D, aby były bardziej skuteczne marketingowo. Więc zaczynajmy.

Czy inwestycja w dobrej jakości wizualizację wpłynie na sprzedaż mojego projektu deweloperskiego?

Jeżeli jesteś deweloperem, to z dużym prawdopodobieństwem już robiłeś kiedyś wizualizacje 3D dla Twojej inwestycji deweloperskiej. Są one potrzebne po to, aby klient mógł zobaczyć finalny produkt, zanim zostanie oczywiście wybudowany. Spotkałem się z klientami, którzy przywiązywali wielką wagę do wizualizacji, chcieli z nich stworzyć takie powiedzmy dzieło sztuki. Z drugiej strony miałem okazję rozmawiać z klientami – deweloperami, którzy sądzili, że wystarczy im takie zdjęcie prostego modelu budynku, aby sprzedać inwestycje. Wiecie, takie zdjęcie z programu do modelowania, który posiada też architekt często.

No pytanie, które często nurtuje deweloperów, to czy inwestycja w dobre jakości wizualizacje wpłynie na sprzedaż mojego projektu deweloperskiego. No i właśnie na to pytanie odpowiem w tym odcinku, dając Ci kilka ciekawych argumentów. Zostań do końca, bo tam usłyszysz kilka praktycznych wskazówek dotyczących wizualizacji, które zwiększą skuteczność twojego marketingu oraz zaoszczędzą Twój czas. Zanim przejdziemy w ogóle do konkretnych informacji, należy się zastanowić, gdzie wykorzystujesz wizualizację 3D jako deweloper i jakie w ogóle mamy rodzaje wizualizacji.

Gdzie deweloper wykorzystuje wizualizacje 3D?

Zanim przejdziemy do konkretów, należy się zastanowić, gdzie w ogóle wykorzystujesz wizualizacje 3D jako deweloper i jakie znamy rodzaje wizualizacji 3D. Na pewno umieszczasz je na portalach ogłoszeniowych, na stronie, na banerach, w katalogach czy w reklamach w social media. Zwróć uwagę, że takie klasyczne właśnie wizualizacje zewnętrzne właściwie wykorzystujemy na każdym nośniku marketingowym. One są wszędzie. Dlaczego o tym mówię? Bo gdy mamy bardzo dobre wizualizacje, to automatycznie nasz cały marketing jest bardziej skuteczny, co finalnie przekłada się na szybszą sprzedaż, większą ilość zapytań i lepsze właśnie zwroty z marketingu. Możesz mieć najlepszą stronę internetową, najlepiej stargetowane reklamy na Facebooku, ale gdy będą one kiepskiej jakości, to sam design, samo targetowanie tutaj nie pomoże.

Jakie są rodzaje wizualizacji 3D? Szybko to wyjaśnię. Najbardziej takie popularne, oczywiste to wizualizacje zewnętrzne osiedla czy budynku. Te wizualizacje umieszczasz jako takie zdjęcie wyróżniające na portalu ogłoszeniowym. Kolejne to są wizualizacje wewnętrzne pokazujące możliwości właśnie aranżacji twojego lokalu. Żółty 3D, czyli takie przekroje całej kondygnacji lub mieszkania. Spacery wirtualne, animacje, przekroje budynków. To są takie najpopularniejsze właśnie wizualizacje.

Jak wizualizacje 3D wpływają na sprzedaż?

No i teraz jak to wszystko może wpłynąć na sprzedaż twojej inwestycji deweloperskiej, bo finalnie przecież o to nam chodzi. Tak jak wspomniałem, wizualizacje widnieją na każdym nośniku marketingowym. Dobrej jakości grafika po prostu skutecznie przyciąga uwagę klienta na tym pierwszym etapie lejka marketingowego. O tym też wspominałem w poprzednim odcinku.

No i w ten sposób możesz przykładowo uzyskać wyższą konwersję z reklam, co finalnie przełoży się na więcej zapytań i szybszą sprzedaż. Zapytania to paliwo dla biura sprzedaży. Im więcej takich jakościowych zapytań, tym lepiej. Drugi aspekt to portale ogłoszeniowe. Tam konkurujesz z wieloma inwestycjami, często o większych budżetach marketingowych. Musisz więc zachęcić klienta do sprawdzenia właśnie twojej inwestycji. Możesz to zrobić poprzez dobrej jakości wizualizacje, która jest właśnie takim zdjęciem wyróżniającym. Zwróć uwagę, że przeglądając oferty na OtoDom na przykład, de facto patrzymy tylko na wizualizację, oczywiście lokalizację, czy też opis i typ inwestycji, no ale te wizualizacje są bardzo ważne, tym można się wyróżnić. Właśnie w ten sposób dostarczysz więcej osób do góry lejka marketingowego, o którym też wspominałem w zeszłym odcinku.

Podobna sprawa ma się przy billboardach czy też banerach, bo masz często kilka sekund, żeby zwrócić uwagę klienta. Jeżeli masz billboard przy drodze, to ten klient pewnie widzi go kilkukrotnie, ale przez kilka sekund, więc tutaj wizualizacją możemy zrobić fajne wrażenie. Dzięki wizualizacjom klient może też sobie właśnie wyobrazić ten cały budynek, elewację budynku, klimat w częściach wspólnych, czy też właśnie może sobie tak wyobrazić możliwość spędzania czasu na ogródku, na osiedlu.

Bo mimo że zakup nieruchomości wydaje się taką racjonalną decyzją, to wiadomo, że też w grę wchodzi tutaj nieco emocji. Myślę, że nikt, żaden człowiek tak w stu procentach racjonalnie tych decyzji nie podejmuje. Pozytywne emocje właśnie możesz wywołać wizualizacjami 3D. Kolejny taki ważny aspekt to przewagi konkurencyjne czy atuty twojej inwestycji. Bo mieliśmy okazję realizować wizualizację dla osiedla, dla którego takim atutem było to, że zieleń na osiedlu właśnie w tych częściach wspólnych była zaprojektowana przez architekta zieleni. No i właśnie dzięki tym wizualizacjom mogliśmy pokazać, jak ta zieleń będzie wyglądać. Rzeczywiście tam bardzo fajnie to było zrobione i to mógł być punkt, który gdzieś tam wyróżni tą inwestycję. Jeżeli klient już analizuje właśnie jedną i drugą inwestycję o podobnych parametrach, to to jest rzecz, która może wyróżnić. To samo właśnie z częściami wspólnymi. Może masz boisko u siebie na osiedlu, może plac zabaw. Możesz też wyeksponować na wizualizacji większe ogródki, jeżeli to jest coś, co cię wyróżni.

Warto przemyśleć, co jest takim twoim atutem inwestycji i wyeksponować to na wizualizacji. Zwróć też uwagę na lokalizację twojej inwestycji. Może jej atutem jest to, że leży na skraju lasu, czy też w pobliżu rzeki, jeziora czy morza. Jeżeli tak, to możesz właśnie w taki fajny marketingowy, może też nawet artystyczny, sposób pokazać to na wizualizacji. Przykładowo, taką wizualizację ostatnio tworzyliśmy dla osiedla w Szczecinie, gdzie klientowi zależało, aby pokazać widok z osiedla na rzekę Odrę i też to nam się udało zrobić. Ostatni czynnik, który chciałem poruszyć, to profesjonalizm. Taka anegdota, jeżeli pomyślisz sobie, że wejdziesz w takim stroju casualowym na elegancki bankiet, no to możesz nie wzbudzić zaufania. Ludzie podświadomie będą cię oceniać, że coś jest z tobą nie tak, jeżeli nie dopasowałeś się do towarzystwa. No i to samo jest z wizualizacjami. Twój klient, widząc profesjonalne wizualizacje, podświadomie czuje, że ma do czynienia z profesjonalną firmą. To jest zakup nieruchomości, jeżeli kupuje to właśnie osoba fizyczna. Jest to często jedna z najważniejszych decyzji w ich życiu. No i oni chcą mieć poczucie, że naprawdę jest to wysoki standard i dzięki wizualizacjom możemy to zrobić.

Czy architekt powinien tworzyć Twoje wizualizacje 3D?

Co jakiś czas spotykam się z deweloperami, którzy otrzymali wizualizację 3D od architekta właśnie w ramach kontraktu, który wynegocjowali. Kilkukrotnie widziałem, że były to naprawdę bardzo fajne wizualizacje wysokiej jakości, ale zdarzyło mi się też widzieć takie kiepskie wizualizacje, które widać było, że były tylko po to, żeby wykonać ten zapis w umowie. Czy w takim razie architekt powinien wykonywać wizualizację 3D dla twojej inwestycji? Moim zdaniem niekoniecznie.

Dlaczego? Właśnie tutaj podam teraz trzy takie argumenty. Pierwszym argumentem jest to, że architekt odpowiada za projekt. Z biurem architektonicznym możesz zaprojektować świetny projekt, który będzie idealny pod twojego klienta, efektywnie wykorzysta twoją działkę. Jednak architekt to nie jest specjalista od marketingu.
I pamiętaj, że wizualizacja 3D to jest najważniejszy element twojego marketingu, twojej inwestycji, więc warto, żeby przyjrzała się temu firma, która się w tym specjalizuje, która spojrzy na twój projekt pod kątem efektywności działań marketingowych, a nie tylko pod takim kątem, żeby ładnie ten projekt pokazać na wizualizacji, czy też spełnić warunek kontraktu.

Drugi argument to brak bazy modeli i tekstur wysokiej jakości. Jeżeli możesz sobie wyobrazić teraz dwie takie wizualizacje: jedna jest fajnej dobrej jakości, fotorealistyczna, a druga jest taka sztuczna, że tak powiem. I dlaczego tak się dzieje? Dzieje się tak dlatego, że dobrej jakości wizualizacje posiadają dobre tekstury, dobre modele. Tekstura to przykładowo coś, co zobaczysz właśnie na elewacji, na kostce brukowej przed budynkiem, na innych powierzchniach, a modele to przykładowo właśnie dachówka, samochody, ludzie, trawa czy też takie detale na elewacji. No i z racji, że architekt nie realizuje wizualizacji na co dzień, nie jest to jego główne zajęcie, to może on nie mieć właśnie takiej rozbudowanej bazy modeli o wysokiej jakości i w ten sposób po prostu nie uzyskasz fotorealistycznych wizualizacji.
Miałem na przykład okazję oglądać wizualizację, która była w zeszłym roku zrobiona, i na tej wizualizacji stały auta z lat 2005-2010. Niby taki detal, ale to obniża atrakcyjność twoich wizualizacji.

No i taki trzeci argument to brak czasu architekta. Może się tak zdarzyć, że na przykład wizualizację wykonuje tylko jedna osoba w biurze architektonicznym. No i ona mając na głowie wiele tematów, może po prostu się z tym opóźnić albo może się opóźnić z poprawkami, które będziesz chciał wprowadzić. Dla architekta właśnie priorytetem jest wykonanie projektu, a nie wizualizacji. To nie jest coś, co jest dla niego priorytetowe.

Jak ocenić czy wizualizacja 3D jest dobra czy zła?

Jak finalnie ocenić w ogóle, czy ta wizualizacja 3D jest dobra czy zła? Bo tutaj mówimy o różnych gustach, guścikach, ale są takie rzeczy, które warto sobie przemyśleć. Warto się postawić w roli klienta docelowego i zastanowić się, co dla niego jest istotne. Takim elementem dobrej wizualizacji 3D po pierwsze jest przede wszystkim fotorealizm. Czyli chcemy się zbliżyć jak najbardziej do takiego efektu, jakby to było zdjęcie tej inwestycji. Ma ono sprawiać po prostu wrażenie zdjęcia.
Wysokiej klasy modele i tekstury – właśnie one są potrzebne po to, żeby ten fotorealizm uzyskać. Między innymi po to, bo jeszcze wchodzą inne aspekty, takie jak oświetlenie. Detale na elewacji i na częściach wspólnych np. kinkiety, ogrodzenie czy też kostka. Dla klienta ta wizualizacja będzie de facto czymś, co on kupuje. On kupuje budynek, który jest na wizualizacji. Jeżeli tam umieścimy zupełnie inną kostkę albo położymy kostkę a finalnie będzie tam jakiś żwir piach, no to będzie on na pewno rozczarowany, będzie sprawiał problemy, więc tutaj chodzi o to, żeby nad tymi detalami się zastanowić i je pokazać na tych wizualizacjach.
Proporcja i skale – warto żeby wszystkie elementy w wizualizacji były jakby proporcjonalne. Często to widać, że np. przykład pierwszy budynek jest bardzo duży, ten budynek na pierwszym planie, a ostatni budynek jest bardzo mały i tam mogą nie zagrać proporcje.
Zgodność z projektem architektonicznym – wizualizacja powinna być zgodna z rzeczywistymi planami budynku, no bo również nie chcemy wprowadzać klienta w błąd.
Naturalność właśnie takiego środowiska czy też roślinności – ważne żeby wizualizacja właśnie uwzględniała jaka jest tam roślinność, jakie są elementy krajobrazu. Przykładowo jeżeli na twojej działce rośnie jakieś wielkie drzewo, którego nie można wyciąć lub od razu za ogrodzeniem rośnie takie wielkie drzewo, no to fajnie jest je pokazać, żeby też właśnie klienta nie wprowadzać w błąd.
I ostatnia taka rzecz to jest taka interakcja z otoczeniem, czyli dobrze dobre wizualizacje pokazują samo osiedle i zagospodarowanie terenu, ale też pokazują jak to osiedle będzie współgrało z sąsiedztwem.
W skrócie chodzi o to, żeby pokazać sąsiednie zabudowania; to można zrobić na kilka sposobów, albo właśnie wymodelować, albo można to zrobić na zdjęciu z drona. Tak to właśnie wygląda.

Praktyczne wskazówki dot. wizualizacji 3D

No i na koniec takie praktyczne wskazówki dotyczące wizualizacji 3D, które zwiększą skuteczność marketingu twoich wizualizacji. Także pierwsza z nich to jest analiza. Przeprowadź taką analizę na początku, co jest wyróżnikiem Twojej inwestycji i zastanów się, jak to pokazać i uwypuklić na wizualizacji. Może na przykład jest to garaż podziemny; to fajnie by było mieć ujęcie, które pokazuje wjazd na ten garaż. Może jest to plac zabaw czy boisko, to fajnie jest pokazać, jak tam się dzieci bawią. Taras na dachu, przestronny ogródek a może po prostu niestandardowa architektura. To są rzeczy, które mogą wyróżnić twoje inwestycje i warto je pokazać. Dbaj o detale, gdyż klient jest na to wyczulony. Jeżeli za osiedlem przebiegają tory albo jest jakaś ruchliwa droga, to trzeba je pokazać. Jeżeli przy pierwszym budynku będzie stała wiata śmietnikowa, to też ją pokaż. Z tymi wiatami śmietnikowymi to jest rzecz, którą często deweloperzy pomijają na wizualizacjach. Bardzo często. A warto to jednak mieć. U nas w firmie na przykład wypracowaliśmy sobie taki brief, który dba o detale, których czasem nawet nie pamięta deweloper. Jest tam szereg pytań, na które musimy sobie odpowiedzieć zanim w ogóle zaczniemy tworzyć wizualizację. Kolejny taki punkt to pokazuj otoczenie. Jeżeli za osiedlem znajduje się budynek, pokaż go. Jeżeli inwestycja ma widok na morze, jezioro to również to pokaż na wizualizacji. Może to mieć właśnie pozytywny efekt. U nas na przykład w firmie wykorzystujemy dane z map satelitarnych, żeby po prostu to otoczenie jak najwierniej odwzorować, żeby zachować jego proporcje, odległości. Kolejny punkt to miej w zanadrzu kilka dodatkowych kadrów. Są one bardzo przydatne, aby podmienić je właśnie na ogłoszeniach w takich zdjęciach wyróżniających. Po takiej zmianie zdjęcia wyróżniającego np. na OtoDom, powinieneś zauważyć większy ruch na ogłoszenie, bo ludzie zobaczą, że to jest jakaś nowość, nie widzieli tego wcześniej i będą klikać. Kolejna taka wskazówka, zadbaj o to, aby chociaż jedna lub dwie wizualizacje dobrze wyglądały w pionie. W erze właśnie smartfonów, rolek, instastories twoja reklama będzie się pokazywać w proporcji kwadratowej lub pionowej, ale też to samo na stronie internetowej. Na stronie te wizualizacje będą nieco przycięte. No i mając tylko takie wizualizacje horyzontalne, zawsze coś będzie obcięte lub coś będzie za małe. Warto mieć jedną taką pionową typowo pod Instagrama pod rolki. Zwróć uwagę na rozdzielczość – to jest punkt który może ci też oszczędzić trochę czasu, zwłaszcza jeżeli planujesz drukować banery czy katalogi, bo chcemy tutaj uniknąć tzw. pikselozy po wydruku. Rozdzielczość wizualizacji powinna być odpowiednio wysoka, żeby właśnie tej pikselozy uniknąć. A druga kwestia jest taka że jak będzie za niska rozdzielczość wizualizacji to po prostu drukarnia tego nie przyjmie do druku. To jest taka ostatnia wskazówka, także bardzo ci dziękuję za wysłuchanie tego odcinka.

Zakończenie

Jeżeli ten materiał był dla ciebie wartościowy, zasubskrybuj nasz kanał. Możesz to zrobić na platformie do podcastów, jak i na YouTube. Zachęcam cię gorąco do subskrybowania newslettera. Tam wysyłamy powiadomienia o nowych odcinkach właśnie w tematyce marketingu branży deweloperskiej. Link znajdziesz w opisie. A jeżeli zastanawiasz się nad wizualizacjami dla swojej inwestycji deweloperskiej, to też znajdziesz link do takiego formularza kontaktowego. Chętnie doradzimy ci w tej kwestii, podpowiemy co się sprawdzi przy twojej inwestycji. Także do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie.
Pozdrawiam serdecznie, Michał Stachowiak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do Newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych odcinkach bezpośrednio na maila.

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych z formularza kontaktowego przez
Netby Sp. z o.o.
Obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
AdministratorNetby Sp. z o.o. (ul. Starowiejska 16/2, 81-356 Gdynia)
Cele przetwarzania
  • Realizacja kontaktu i przesłanie aktualnej informacji handlowej dotyczącej towarów lub usług oferowanych przez Netby Sp. z o.o. z wykorzystaniem danych umieszczonych w formularzu kontaktowym na stronie internetowej: netby.pl.
Podstawa prawna przetwarzania
  • przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych wprowadzonych do formularza kontaktowego wynika z uzasadnionego interesu Administratora, tj. realizacji kontaktu z Panią/Panem [art. 6 ust. 1 lit. f) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych – RODO].
  • przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych wprowadzonych do formularza kontaktowego jest niezbędne dla wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze [art. 6 ust. 1 lit. c) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych – RODO].
Kategorie odbiorców danych
  • Podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  • Pracownicy Netby Sp. z o.o.
  • Podmioty wykonujące na rzecz Netby Sp. z o.o. usługi zewnętrzne: księgowe, informatyczne i rachunkowe na podstawie odrębnej umowy, wymagane do prawidłowej realizacji usług przez Netby Sp. z o.o.
Okres przechowywania danych
  • Dane będą przechowywane do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz innych ciążących na Netby Sp. z o.o. zobowiązań publicznoprawnych.
  • Do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie. Dane będą usunięte niezwłocznie po cofnięciu zgody na ich przetwarzanie.
Prawa związane z przetwarzaniem
  • Prawo do żądania od administratora dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Prawo do przenoszenia danych osobowych.
  • Prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  • Prawo do sprzeciwu.
  • Kontakt w sprawie RODO: Netby Sp. z o.o. (ul. Starowiejska 16/2, 81-356 Gdynia), email: biuro@netby.pl
Informacje dodatkowe
  • Podanie danych, przed zawarciem umowy z Netby Sp. z o.o. nie jest wymagane, jednakże konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości realizacji przez Netby Sp. z o.o.k kontaktu z Panią/Panem.
  • Pani/Pana dane nie będą przekazywane przez Netby Sp. z o.o. do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych.