Cześć, zapraszam Cię do wysłuchania trzeciego odcinka podcastu „Marketing Dewelopera”. Dzisiejszy odcinek to “Jak zaprojektować skuteczną stronę internetową dewelopera”. Ja nazywam się Michał Stachowiak i przez ostatnie lata rozwijam Netby – agencję marketingową, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej. W dzisiejszym odcinku odpowiem na pytania:
- Jak skuteczna strona internetowa wpłynie na sprzedaż Twojej inwestycji deweloperskiej?
- Co oznacza skuteczność strony internetowej w kontekście biznesu deweloperskiego?
- Jakie są elementy skutecznej strony internetowej dewelopera?
Rozmawiając z deweloperami, często zadawali oni pytanie, co powinno się znaleźć na stronie internetowej mojej inwestycji, aby była ona skuteczna. Często padało ono właśnie jeszcze przed podjęciem decyzji, że tę stronę realizujemy. Wiadomo, każdy deweloper chce jak najlepiej wykorzystać swój budżet marketingowy. No i dzisiaj właśnie o tym.
Jak skuteczna strona www wpłynie na Twoją sprzedaż?
Zacznę jednak od tego, jak skuteczna strona internetowa może wpłynąć na Twoją sprzedaż.
Zwróć uwagę, że strona jest punktem styku Twojego klienta z Twoją inwestycją. Będzie on odwiedzał właśnie stronę, zanim jeszcze się skontaktuje z biurem sprzedaży. Powiem więcej, strona internetowa jest głównym miejscem styku z Twoją inwestycją. Głównym miejscem styku nie jest Otodom, gdyż tam właśnie są pewne ograniczone możliwości. To właśnie strona internetowa będzie takim głównym miejscem dla Twojego klienta. Będzie on na niej analizował szczegóły Twojej oferty, dostępne lokale i wyróżniki. Strona internetowa będzie generowała przede wszystkim dla Ciebie zapytania od potencjalnych klientów, a zapytania to takie paliwo dla Twojej sprzedaży. No i mając skuteczną stronę internetową wygenerujesz po prostu więcej tych zapytań oraz będą one lepszej jakości. A dlaczego w lepszej? No bo zapytanie ze strony internetowej najczęściej wpływa od klienta, który już zaznajomił się z twoją ofertą, wyedukował. Inaczej jest w przypadku zapytań bezpośrednio z Social Media czy z Otodom, bo te osoby mogą być na wcześniejszym etapie lejka marketingowego.
A jeżeli interesuje Cię porównanie strony internetowej z OtoDom, to zapraszam Cię do pierwszego odcinka tego podcastu, gdzie dokładnie omawiam tą różnicę.
Co oznacza „skuteczność” strony internetowej w kontekście biznesu deweloperskiego?
Co oznacza, że strona internetowa jest skuteczna? Co jest takim wyznacznikiem tej skuteczności? Można mierzyć kilka wskaźników, ale takim najważniejszym będzie konwersja. Konwersją na przykład na Twojej stronie może być wypełniony formularz kontaktowy. Czyli konwersja jest działaniem, które jest przez nas pożądane, które ma wykonać użytkownik strony internetowej. I teraz wskaźnik konwersji jest to liczba konwersji w stosunku do liczby odwiedzających stronę razy 100%. Tak w skrócie jeżeli na Twoją stronę danego miesiąca wchodzi 1000 osób i 20 z nich wypełni formularz to wskaźnik konwersji wyniesie 2%. Dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny? No bo pozwala on na lepsze wykorzystanie budżetu marketingowego. Jeżeli na przykład jako deweloper prowadzisz reklamy na Facebooku czy w Google, które kierują właśnie na twoją stronę internetową, to zauważ, że jeżeli zwiększysz konwersję tej strony z 2 % na 3%, to ilość zapytań zwiększy się u ciebie o 50 % w tym samym budżecie. No bo wcześniej pozyskiwałeś 20 zapytań, a teraz zwiększyłeś o 1 punkt procentowy konwersje i pozyskujesz 30 zapytań, czyli wzrost jest o 50 %. Więc w ten sposób efektywnie wykorzystujesz swój budżet marketingowy.
Planując więc skuteczną stronę dewelopera będziemy się skupiali właśnie na działaniach, które maksymalizują tą konwersję, lepiej wykorzystują budżet reklamowy, no i finalnie prowadzą do większej sprzedaży.
Jakie to działania? Zaraz o tym powiem, jednak zacznę od takiej pewnej anegdoty, którą słyszałem już kilkukrotnie. Rozmawiałem z klientami, którzy mieli takie podejście, że nieważne jak zrobimy ich stronę, bo inwestycja jest na tyle dobra, że i tak się sprzeda w chwilę. Ciekawe, ale jednak warto mieć na uwadze, że takie podejście może prowadzić do przepalania budżetu marketingowego. To że właściciel uważa, że jego inwestycja jest świetna, to nie znaczy, że klient docelowy tak samo uważa.
Nie oznacza, że klient docelowy w ogóle od razu dostrzeże zalety tej inwestycji, a strona jest właśnie po to, aby je przedstawić. Często jakby te wizje są inne, bo deweloper nie jest w grupie docelowej swojej inwestycji.
Elementy skutecznej strony www dla dewelopera
Przechodząc teraz do elementów skutecznej strony internetowej. Pierwszy z nich, zaczynając w ogóle od samego początku, to jest prędkość ładowania strony. No bo klient przecież musi wejść na twoją stronę, a jeżeli ona będzie się długo ładować to może zrezygnować. No i w ten sposób już ograniczasz sobie taką liczbę użytkowników i przepalasz budżet reklamowy, który na przykład wykorzystujesz w reklamach, które kierują na twoją stronę. Prędkość ładowania to są takie kwestie techniczne, często one są związane z oprogramowaniem czy ze zbyt dużymi zdjęciami, które są na stronie.
Drugi punkt to nawigacja. Warto zadbać, aby użytkownik nie miał problemu z przeklikiwaniem się tak zwanym przez stronę internetową do treści, której szuka. Jest to szczególnie istotne, kiedy na przykład twoim klientem są osoby starsze, a takie osoby na przykład kupują mniejsze mieszkania, bo sprzedały swój dom. To są też ciekawi klienci i w tym punkcie umieszczę też właśnie widoczne dane kontaktowe. Oprócz nawigacji powinieneś wyróżnić swoje dane kontaktowe, bo ktoś może wejść sobie tylko na twoją stronę po to, aby znaleźć numer czy maila do twojej firmy, żeby się skontaktować. Warto je umieścić na samej górze lub właśnie w jakimś widocznym miejscu.
Trzeci taki element skutecznej strony to atuty Twojej inwestycji deweloperskiej. Zastanów się jakie atuty są istotne dla Twojego klienta i przedstaw je w widocznym miejscu strony. Powinno być to coś, co odróżni Twoje inwestycje od konkurencji. Może na przykład Twoje osiedle jest bliżej stacji kolejowej, albo może masz o połowę większe ogródki od konkurencji, albo na przykład drugie miejsce w garażu. Te detale z początku gdzieś tam mogą się wydawać nieistotne, takie błahe, ale jeżeli tylko spojrzymy na tą górę lejka marketingowego i kiedy już spojrzysz na dół tego lejka, gdzie klient porównuje dwie – trzy konkretne inwestycje, to te detale przeważają na Twoją korzyść i warto je właśnie wyeksponować na stronie, nawet na samej górze, żeby one się od razu rzucały w oko.
Czwarty element skutecznej strony dewelopera to design i treść. Projektując strony u nas w firmie projektujemy je pod klienta docelowego. Zdarza się też tak, że deweloper ma jakąś swoją inną wizję, inne gusta i nieco zmienia design oraz treść. Mówi, że „najważniejsze, aby mi się podobało”. Jest to według mnie błędne podejście, bo najczęściej deweloper właśnie nie jest w tej grupie docelowej swojej inwestycji, sprzedaje ją do zupełnie innych osób. I my na przykład projektując design oraz treść zwracamy uwagę, aby była ona czytelna, przejrzysta, żeby ona właśnie była dopasowana do grupy docelowej, czy to jest inwestycja premium, czy to jest inwestycja rodzinna, czy może w ogóle ją kierujemy do inwestorów, ale zwracamy też uwagę, żeby umożliwiała tak zwane skanowanie treści, bo ludzie nie czytają strony od deski do deski, nie przeczytają wszystkich tekstów od A do Z. Oni raczej będą skrolować i skanować. No i trzeba zadbać o to, żeby te treści im i tak przekazać w taki przystępny sposób, na przykład dodając ikony, dodając odpowiednie nagłówki, które przykuwają wzrok.
Lokalizacja to taki kolejny ważny aspekt, bo często się mówi, że atrakcyjność nieruchomości zależy od trzech rzeczy. Od lokalizacji, lokalizacji i jeszcze raz lokalizacji. No więc warto umieścić na stronie internetowej mapkę, która pokazuje najważniejsze punkty w okolicy, np. dojazd do ważnych miejsc czy też pobliskich miast. Na inwestycji premium np. można pokazać, gdzie są zlokalizowane mariny, pola golfowe czy też plaże, a dla takiej inwestycji rodzinnej za miastem, ważny będzie dojazd właśnie do głównego miasta, szkoły, przedszkola czy sklepów. No i teraz zwróć uwagę, że wklejenie mapy z Google Maps może nie rozwiązać tej sprawy, bo tam widać tylko część punktów z okolicy i to jeszcze tylko te punkty, które Google chce pokazać. Warto postawić na taką dedykowaną mapkę w formie grafiki, gdzie po prostu umieścimy najważniejsze miejsca z punktu widzenia Twojego klienta docelowego.
Szósty element to jest nawigator dostępności. Bardzo ważna rzecz. Jeżeli klienta zainteresowała Twoja inwestycja, to przejdzie do analizowania poszczególnych lokali na tej inwestycji. No i na pewno będzie miał pytania: gdzie jest usytuowany ten lokal, czy to jest np. budynek, czy to jest dom skrajny, środkowy, czy ma mniejszy czy większy ogródek, czy może jest to mieszkanie narożne, środkowe, czy jest blisko windy, czy lokal jest jeszcze w ogóle dostępny. Odpowiedzi na te pytania znajdzie właśnie w nawigatorze dostępności, czyli takie interaktywnej wizualizacji, gdzie możemy sobie najechać na dany lokal, sprawdzić jego parametry. U nas w firmie np. robimy dwa typy nawigatorów. Jeden to jest taki statyczny, gdzie bazujemy na jednej wizualizacji z lotu ptaka, a drugi to jest obrotowy, gdzie mamy kilka wizualizacji i możemy obracać budynkiem, zobaczyć go właśnie z kilku perspektyw, kilku stron. To jest przydatne przy inwestycjach wielorodzinnych, ale nie tylko. Zwróć też uwagę że nie mając takiego nawigatora, jeżeli tego nie masz, to klient musi pobrać de facto każdą kartę lokalu po kolei i na niej sprawdzić usytuowanie lokalu na inwestycji czy w budynku. I to też koniec końców może prowadzić do zniechęcenia klienta. Może on po prostu porzucić twoją stronę, bo będzie tutaj za dużo klikania.
Kolejny taki element to jest tabele z lokalami i karty lokali. Warto oprócz nawigatora właśnie umieścić tabele z lokalami, gdzie klient może sobie szybko odszukać dane mieszkanie czy dany dom i pobrać kartę lokalu.
Ósmy punkt, bardzo ważny, to jest „call to action”, czyli takie wezwanie do akcji. Jeżeli pożądaną przez nas akcją, którą ma wykonać użytkownik, jest wypełnienie formularza, to powinniśmy go do tego zachęcać. W kilku miejscach na stronie warto umieścić banner „skontaktuj się z biurem sprzedaży”, „skontaktuj się z nami” wraz z takim przyciskiem kierującym do formularza. Można też na przykład skorzystać z czatów na stronie internetowej lub opcji takiego szybkiego połączenia telefonicznego. “Kliknij, oddzwonimy za 30 sekund”. Pamiętaj też, żeby na stronie umieścić formularz kontaktowy. To jest niezwykle ważne, bo same dane kontaktowe to może być za mało. Tak ludzie preferują różne formy kontaktu i najlepiej zapewnić je po prostu wszystkie.
Ostatni krok do zwiększenia konwersji to jest uwiarygodnienie Twojej firmy. Zwróć uwagę, czy po prostu na Twojej stronie jest sekcja o inwestorze czy też zrealizowane inwestycje, bo w ten sposób po prostu wzbudzisz zaufanie klienta. Nie będzie on miał takiej obawy, że „co to jest za firma?”, „czy oni coś w ogóle budowali? Może jeszcze poszukam o nich w internecie.” Jeżeli masz taką sekcję, dostarczysz klientowi odpowiednich informacji, to minimalizujesz właśnie takie myślenie.
Bez ruchu na stronę konwersja nie przyniesie skutków
Omówiliśmy sobie elementy skutecznej strony internetowej dewelopera. To wszystko jednak nie będzie miało w ogóle uzasadnienia, jeżeli nikt nie wejdzie na Twoją stronę. Musi tutaj zadziałać taki efekt skali. Z tego powodu krótko zajawię, że musisz jeszcze pomyśleć, jak generować ruch na Twoją stronę. Tak w skrócie, zrobisz to poprzez właśnie optymalizację strony podwyszukiwarki, tzw. SEO, kampanie reklamowe Google Ads czy Facebook Ads, czy jeszcze inne nawet, LinkedIn Ads, banery czy reklamy outdoorowe no i inne formy reklamy. Pamiętaj, że strona jest takim miejscem lądowania, bardzo ważnym miejscem, ale bez ruchu nikt na niej nie wyląduje. O generowanie ruchu na stronę będę mówił w kolejnych odcinkach tego podcastu.
Zakończenie
Dziękuję bardzo za wysłuchanie tego odcinka. Jeżeli materiał był dla Ciebie wartościowy, to koniecznie zasubskrybuj ten kanał. Możesz to zrobić na platformie od podcastów lub na YouTube. Zachęcam Cię też do zapisu do newslettera, aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami właśnie w tej tematyce marketingu branży deweloperskiej, bo w tym ja osobiście się specjalizuję. Link do zapisu znajdziesz w opisie podcastu. A jeżeli zastanawiasz się nad stroną internetową dla swojej inwestycji deweloperskiej, to skontaktuj się z nami, umów rozmowy w tym temacie, a my chętnie doradzimy, podpowiemy, co tutaj może się sprawdzić przy Twojej inwestycji. Link do formularza znajdziesz też w opisie tego podcastu. Dzięki jeszcze raz, do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie.
Pozdrawiam Michał Stachowiak.