Cześć, zapraszam Cię do odsłuchania 6. odcinka podcastu Marketing Dewelopera. Dzisiejszy odcinek ma tytuł „Dedykowana strona inwestycji czy rozbudowana strona dla developera? Co wybrać?”. Ja nazywam się Michał Stachowiak i przez ostatnie lata rozwijam Netby – agencję, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej.
Pracując z deweloperami, często wykonujemy dla nich strony internetowe. Miałem również okazję przeglądać wiele stron innych deweloperów, którzy niekoniecznie byli naszymi klientami. Zauważyłem, że są dwie najpopularniejsze formy, a właściwie struktury stron internetowych dla deweloperów. Pierwsza z nich to strona internetowa promująca konkretną inwestycję, najczęściej one-page, ale niekoniecznie. Często jest ona pod domeną osiedla, na przykład osiedlesłoneczne.pl. Druga to strona internetowa dewelopera, całej marki deweloperskiej. Na takiej stronie mamy stronę główną, z której możemy przejść do podstron promujących konkretne inwestycje. Całość jest stroną, marką dewelopera.
W dzisiejszym odcinku zestawię ze sobą te dwa typy stron i przedstawię ich wady oraz zalety. Od razu powiem, że nie rozwiążę tutaj pytania, która z nich jest gorsza, a która lepsza, gdyż to zależy od strategii Twojej firmy. Dostarczę Ci jednak informacji, dzięki którym zrozumiesz różnice związane z marketingiem, kosztami wdrożenia i będziesz w stanie podjąć lepszą decyzję dla Twojej firmy.
Dlaczego strona internetowa jest tak istotna w branży deweloperskiej?
Strona internetowa jest punktem styku Twojego klienta z Twoją inwestycją. Będzie on odwiedzał stronę zanim jeszcze skontaktuje się z biurem sprzedaży. Strona jest głównym miejscem styku z Twoją inwestycją w internecie. To właśnie na stronie internetowej klient będzie analizował szczegóły Twojej oferty, dostępne lokale, wyróżniki na tle konkurencyjnych inwestycji. Strona będzie generowała zapytania od potencjalnych klientów, a zapytania, czyli leady, to paliwo dla Twojej sprzedaży. Mając skuteczną stronę, wygenerujesz ich jeszcze więcej i będą one lepszej jakości. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, jak zaprojektować skuteczną stronę dla dewelopera, zapraszam Cię do odcinka numer trzy tego podcastu, gdzie ten temat poruszałem.
Dedykowana strona inwestycji
Zacznijmy od omówienia strony internetowej dedykowanej jednej konkretnej inwestycji. Jest to strona, której domena często jest nazwą inwestycji, a treść strony poświęcona jednemu konkretnemu projektowi.
Jakie są zalety takiej strony?
- Pierwsza zaleta to skupienie się na konkretnym projekcie. Promujemy tylko jeden projekt, przez co uwaga użytkowników, którzy wchodzą na tą stronę, jest skupiona tylko na nim, co może zwiększyć konwersję. Więcej osób może wypełnić formularz i może to prowadzić do wyższej skuteczności kampanii reklamowej, które prowadzimy na tą stronę.
- Druga zaleta to unikalny design strony. Design strony inwestycji nie musi być powiązany z marką dewelopera. Strona inwestycji może mieć swoją identyfikację wizualną, kolorystykę itp. To sprawia, że strona może być zaprojektowana w taki unikalny sposób i jest to przydatne, gdy masz w ofercie zarówno inwestycje premium, jak i rodzinne, ekonomiczne (takie z dwóch różnych spektrum). Te strony powinny się od siebie różnić, odzwierciedlając charakter tych inwestycji, więc powinny też zupełnie inaczej wyglądać.
- Trzecia zaleta to niższe koszty wdrożenia niż w przypadku rozbudowanej strony dewelopera. Wynika to z mniejszej liczby elementów do zaprojektowania i wdrożenia.
- Czwarta zaleta związana jest z strukturą prawną firmy. Rozmawiałem z deweloperami, którzy dla każdej inwestycji tworzą spółkę celową. Po sprzedaży inwestycji wyłączają stronę, co może być zaletą takiej strony internetowej.
Jakie są wady strony internetowej dedykowanej pod inwestycję deweloperską?
- Pierwsza wada to budowa od zera. Każda nowa inwestycja wymaga budowy strony od podstaw, co może być czasochłonne i droższe niż dodanie nowej podstrony na stronie dewelopera.
- Druga wada to krótszy okres użyteczności. Taka dedykowana strona będzie użyteczna tylko przez czas trwania projektu i sprzedaży. Po zakończeniu sprzedaży strona zostanie wyłączona.
- Trzecia wada to potrzeba zarządzania wieloma stronami. Jeśli prowadzisz kilka projektów jednocześnie, będziesz musiał zarządzać wieloma stronami, żeby np. zmieniać tam statusy lokali.
Rozbudowana strona dla dewelopera
Przejdźmy teraz do strony dewelopera, czyli rozbudowanej witryny, gdzie każda inwestycja jest umieszczona na osobnej podstronie. W przypadku dużych deweloperów każda inwestycja może być podzielona jeszcze na kolejne podstrony, tworząc struktury z podstronami o lokalizacji, mieszkaniach, ofercie itp., czyli ta strona naprawdę może być mocno rozbudowana.
Jakie są zalety takiej strony?
- Pierwsza zaleta to prezentacja całego portfolio. Jeżeli masz kilka inwestycji w sprzedaży, możesz je wszystkie zaprezentować na stronie. Klient ma możliwość przejścia z jednej inwestycji na drugą, co buduje zaufanie, ponieważ widzi Twoje doświadczenie i poprzednie realizacje.
- Druga zaleta to budowanie marki dewelopera. Strona dewelopera promuje Twoją markę i firmę, co może być korzystne, jeśli Twoja marka jest rozpoznawalna na lokalnym rynku.
- Trzecia zaleta to większe zasięgi i rozpoznawalność. Jeśli prowadzisz kilka kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads, kierujące na konkretne podstrony inwestycji, klient może przejść na inną inwestycję, np. właśnie szukał domu, ale zobaczył, że masz również w ofercie mieszkania z ogródkiem, no i to go zainteresowało i koniec końców na to się ostatecznie zdecydował. Ten zasięg, czy też kampanie reklamowe przekładają się na inne inwestycje, nawet jeśli kampania nie dotyczy np. inwestycji związanej z mieszkaniami, to klient i tak może je zobaczyć, a budżet reklamowy i ten ruch może się lepiej rozprowadzić.
- Kolejna zaleta to strona dewelopera pozostająca z firmą na dłuższy czas. Nawet po sprzedaży jednej inwestycji, strona może zostać oznaczona jako sprzedana, a strona pozostanie aktywna przez kilka lat.
- Ostatnia zaleta to potencjalnie niższe koszty wdrożenia kolejnej inwestycji. To nie zawsze jest taka sama reguła, ale generalnie np. u naszych klientów dodanie nowej inwestycji, dodanie nowej podstrony i przygotowanie treści może być tańsze i szybsze niż wdrożenie dedykowanej strony dla każdej inwestycji.
Jakie są wady strony internetowej dla dewelopera?
- Pierwsza wada to wyższe koszty niż w przypadku strony inwestycji deweloperskiej. Jednak jeśli planujesz kilka inwestycji w najbliższych latach, wiesz, że będziesz robił 3 – 4 inwestycje, to finalnie ta opcja może wyjść i tak korzystniej. Czyli ten pierwszy koszt wstępny będzie wyższy, ale patrząc na 3 – 4 lata to Ci się zwróci.
- Druga wada to konieczność używania brandingu dewelopera. Z jednej strony to może być wada, z drugiej strony to może być zaleta. Chciałbym tutaj jednak powiedzieć to troszeczkę w innym kontekście. Strona generalnie powinna być w całości spójna, czyli powinniśmy używać tej samej identyfikacji, tych samych kolorów dla każdej inwestycji, jeżeli to jest na jednej stronie i to może być pewne ograniczenie, ale też nie musi. Ale może być to ograniczenie zwłaszcza, gdy mamy w sprzedaży inwestycje kierowane do różnych grup klientów np. inwestycje premium oraz inwestycje rodzinną, ekonomiczną. Kolorystyka i design powinien być inny.
Żeby jeszcze potwierdzić, to miałem okazję współpracować z deweloperem, który właśnie miał stronę dewelopera. Tam miał wszystkie swoje inwestycje, takie bardziej rodzinne, tutaj na przedmieściach Trójmiasta. Jednak stworzył też taką inwestycję luksusową nad jeziorem z własną mariną i dla tej inwestycji utworzył zupełnie nowy landing page.
Analiza porównawcza i kryteria wyboru
Jak więc zdecydować, który typ strony będzie odpowiedni dla mojej firmy?
Warto wziąć pod uwagę kryteria, takie jak rodzaj projektu deweloperskiego, Twój budżet, Twój cel marketingowy i etap rozwoju firmy. Czy to jest Twoja pierwsza inwestycja, czy któreś z kolei. No i teraz podam kilka takich praktycznych przykładów. Będą to przykłady widziane właśnie u naszych klientów, jak i też u innych deweloperów.
- Jeżeli robisz pierwszą inwestycję deweloperską, raczej bym tutaj patrzył w kierunku strony inwestycji, czyli dedykowana strona pod inwestycję.
- Jeżeli z kolei masz wiele inwestycji w sprzedaży, to raczej bym tutaj się skłaniał w stronę internetową dewelopera.
- Jeżeli masz wizję budowy marki dewelopera, chcesz mieć rozpoznawalną markę na rynku, chcesz budować kolejne inwestycje, kolejne projekty, no to raczej tutaj będzie strona dewelopera.
- Jeżeli masz dużo inwestycji, ale takich małych, np. tutaj dwa bliźniaki, tutaj cztery bliźniaki, tutaj dwa bliźniaki, to tutaj też bym postawił na stronę dewelopera.
- Inwestycje o różnych grupach docelowych lub w zupełnie innych lokalizacjach, to tutaj raczej bym postawił na stronę internetową inwestycji deweloperskiej, żeby jednak te projekty od siebie odróżnić, oddzielić.
Podsumowanie
Podsumowując ten odcinek pamiętaj, aby przed decyzją o budowie strony zastanowić się, jaka strona będzie potrzebna Ci teraz, a jaka za rok i dopasuj stronę do swojej strategii marketingowej. Także bardzo Ci dziękuję za wysłuchanie tego odcinka. Jeżeli materiał był dla Ciebie wartościowy to koniecznie zasubskrybuj nasz kanał. Możesz to zrobić zarówno na platformie do podcastów jak i na YouTube.
I też zachęcam Cię do zapisu do newslettera, aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami w tematyce marketingu branży deweloperskiej. Link do newslettera znajdziesz w opisie. Jeżeli chciałbyś wdrożyć skuteczny marketing dla swojej inwestycji deweloperskiej, skontaktuj się z nami przez formularz, chętnie doradzimy. Link do formularza znajdziesz w opisie.
Do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie. Pozdrawiam, Michał Stachowiak.