Cześć, zapraszam Cię do odsłuchania 7. odcinka podcastu „Marketing Dewelopera”. Dzisiejszy odcinek ma tytuł „Skuteczna karta lokalu. Jakie 7 elementów powinna zawierać?”. Nazywam się Michał Stachowiak i od kilku lat rozwijam agencję Netby, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej. Pracując z deweloperami, często wykonujemy dla nich karty lokalu. Według mnie, karta lokalu jest niezbędnym materiałem marketingowym i sprzedażowym, a także załącznikiem do umowy deweloperskiej. Warto więc pochylić się nad kartą lokalu, aby zrobić ją jak najlepiej.
Czym jest karta lokalu?
Jest to przede wszystkim PDF, na którym znajduje się rzut nieruchomości, wymiary i rzut kondygnacji. Kartę lokalu możemy umieścić zarówno na stronie internetowej, możemy wręczyć ją klientowi podczas spotkania w biurze sprzedaży, wysłać na maila razem z ofertą, a także wykorzystać jako załącznik do umowy z klientem. Elementy karty lokalu, na przykład rzuty, możemy również z powodzeniem wykorzystywać w kampaniach reklamowych Facebook Ads. Na pewno spotkałeś się z takimi reklamami na Facebooku czy Instagramie.
Dlaczego karta lokalu jest tak ważna?
Dlaczego karta lokalu jest aż tak istotna? Dlaczego postanowiłem poświęcić jej cały odcinek? Zwróć uwagę na rolę karty lokalu w procesie zakupowym Twojego klienta. Zazwyczaj analizuje karty i poszczególne lokale w momencie, gdy mocno zainteresuje się Twoją inwestycją. Dzięki karcie klient może porównać lokale i zdecydować, czy taki układ mu odpowiada. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby umieścić je na stronie internetowej. Klient może się z nimi zapoznać, zanim skontaktuje się z biurem sprzedaży dewelopera. Jest to bardzo ważny element.
Jakie elementy powinna zawierać skuteczna karta lokalu?
Pierwsza rzecz to przede wszystkim rzut 2D. Myślę, że jest to oczywiste, ale warto zwrócić uwagę, aby rzut był czytelny. Na karcie lokalu warto pokazać rzut aranżacyjny, a niekoniecznie techniczny. Chodzi o to, żeby różne wymiary nie zasłaniały aranżacji wnętrza, bo czytelność jest szczególnie ważna dla osób, które są troszkę mniej techniczne, które mają mniejszą wyobraźnię przestrzenną. Częstą praktyką jest zaznaczanie na tych rzutach innym kolorem ścianek działowych, aby klient wiedział, które z nich może usunąć, wyburzyć. Najbardziej czytelne są rzuty 2D, na których ściany są wypełnione czarnym kolorem, a podłoga jest biała, co daje największy kontrast.
Rzut 3D to kolejny element skutecznej karty lokalu. Rzut 3D to właściwie wizualizacja przekroju mieszkania czy domu. Pokazuje on wszystkie pomieszczenia oraz przykładową aranżację wnętrza. Taki rzut świetnie pokazuje możliwości aranżacji: gdzie możemy wstawić szafę, jak może wyglądać garderoba, sypialnia, i dobrze pokazuje proporcje w lokalu. Bo widząc tylko taki prostokąt z napisem “sypialnia”, dla niektórych osób ciężko będzie sobie wyobrazić, ile miejsca tam zostanie po wstawieniu np. dużego łóżka, a taki rzut właśnie ten problem rozwiązuje, bo on dokładnie pokazuje te proporcje. Klient może zobaczyć, co zmieści się w pomieszczeniach i jak je zaaranżować. Jeśli sprzedajesz dom, możesz również pokazać na takim rzucie podjazd czy ogródek, co nie jest zbyt dobrze widoczne na rzutach 2D. Zwróć uwagę, że decyzje o zakupie nieruchomości mogą podejmować osoby mniej techniczne lub z mniejszą wyobraźnią przestrzenną. Czasem osoby, które są właśnie takie mocno techniczne, nie rozumieją, że są też osoby zupełnie nietechniczne, bez wyobraźni przestrzennej i one zupełnie inaczej patrzą na ten projekt, czasem nawet go nie rozumieją, inaczej w ogóle podejmują decyzję. No i takim osobom trudniej jest sobie wyobrazić mieszkanie na podstawie płaskiego rzutu 2D. Taki rzut 3D rozwiązuje ten problem.
Kolejny element skutecznej karty lokalu to umiejscowienie lokalu w budynku czy na osiedlu. Zwróć uwagę, żeby odpowiednio zaznaczyć lokal na rzucie kondygnacji lub na całej wizualizacji osiedla, aby klient wiedział, gdzie dokładnie znajduje się dany lokal. Jeśli sprzedajesz czworaki, klient musi wiedzieć, czy to jest lokal skrajny czy środkowy. Jeśli sprzedajesz mieszkania, klient powinien wiedzieć, w którym miejscu znajduje się dane mieszkanie.
Kolejny element to róża wiatrów. Dzięki niej klient dowie się, gdzie jest północ i jakiego nasłonecznienia może się spodziewać w mieszkaniu. Czy będzie to mieszkanie słoneczne, czy mniej słoneczne.
Kolejny element to tabela z powierzchniami. Bardzo ważna rzecz, choć oczywista. Zadbaj o to, aby była czytelna i żeby numeracja pomieszczeń na rzucie i w tabeli była spójna. Jest to szczególnie ważne, jeśli sprzedajesz domy i na piętrze masz kilka pokoi nazwanych „pokój” lub „sypialnia”. Łatwo się pomylić, więc numeracja powinna być dobrze czytelna.
Kolejny element skutecznej karty lokalu to branding dewelopera czy inwestycji oraz najważniejsze atuty. Zadbaj o to, aby karta lokalu była spójna z brandingiem, który stosujesz na stronie internetowej czy w innych materiałach marketingowych, żeby to było powiązane ze sobą, żeby ta karta nie była zupełnie czymś innym. Zwróć też uwagę, że klient może zapisać na komputerze czy wydrukować kilka kart z różnych inwestycji. Warto, aby pamiętał, która jest Twoja, dzięki identyfikacji brandingowej. On może skojarzyć, dobrze pamiętać Twoją inwestycję. Dodatkowo warto również umieścić na Twojej karcie najważniejsze atuty inwestycji, jeśli masz np. miejsce postojowe w cenie, warto to pokazać, ponieważ wyróżni to Twoją inwestycję na tle konkurencji.
Ostatnia rzecz to dane kontaktowe. Pamiętaj, aby umieścić dane kontaktowe, aby klienci mogli szybko zadzwonić do biura sprzedaży lub wejść na stronę internetową. Miałem okazję przeglądać karty lokali tworzone przez biuro projektowe, na których były dane kontaktowe do biura projektowego, a nie do dewelopera. Zwróć uwagę, żeby tak u Ciebie nie było. Chodzi o to, żeby klient mógł szybko skontaktować się z biurem sprzedaży i zadać pytanie.
Czy robić karty lokali z rzutami 3D czy 2D?
Klienci często pytają mnie, czy robić karty lokali z rzutami 2D czy 3D. Wersja z rzutami 3D na pewno będzie droższa, ale finalny koszt zależy od powtarzalności układów Twoich lokali. Jeśli sprzedajesz 6 identycznych bliźniaków, rzuty 3D przygotowujesz tylko dla jednego segmentu i możesz je powielać, robić odbicia lustrzane. Jeśli sprzedajesz mieszkania z 20-30 różnymi układami, liczba rzutów rośnie. Warto szukać powtarzalności między kondygnacjami, nawet jeśli metraż różni się o kilka centymetrów. Na rzucie 3D to może być zupełnie niewidoczne, więc tam możemy wykorzystywać ten sam rzut. Ostatnio tak robiliśmy dla inwestycji z 90 mieszkaniami i tam bardzo dużo mieszkań było powtarzalnych i trzeba było wykonać tylko 14 rzutów 3D, dla łącznie 90 mieszkań (bo reszta była właśnie powtarzalna). Spotkałem się też z praktyką przygotowywania dwóch wersji karty lokalu: jedna z rzutem 2D (taki duży, czytelny), a druga z rzutem 3D. Może to być ciekawa opcja do rozważenia przy Twojej inwestycji.
Podsumowanie
Podsumowując ten odcinek pamiętaj, aby zadbać o dobre karty lokali. Oto 7 najważniejszych elementów:
- rzuty 3D,
- rzuty 2D,
- umiejscowienie lokalu na budynku lub na osiedlu,
- róża wiatrów,
- tabela z powierzchniami,
- branding dewelopera i atuty inwestycji
- dane kontaktowe.
Dziękuję bardzo za wysłuchanie tego odcinka. Jeśli materiał był dla Ciebie wartościowy, koniecznie zasubskrybuj nasz kanał na platformie do podcastów lub na YouTube. Zachęcam do zapisu do newslettera, aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami na temat marketingu branży deweloperskiej. Link do zapisu znajdziesz w opisie. Jeśli chcesz wdrożyć skuteczny marketing swojej inwestycji, skontaktuj się z nami przez formularz. Chętnie doradzimy i podpowiemy, co byłoby skuteczne przy Twojej inwestycji. Link do formularza znajdziesz w opisie.
Do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie. Pozdrawiam, Michał Stachowiak.