Cześć, zapraszam Cię do odsłuchania ósmego odcinka podcastu Marketing Dewelopera. Dzisiejszy odcinek ma tytuł: “7 błędów w prezentowaniu lokali na stronie dewelopera”. Ja nazywam się Michał Stachowiak i przez ostatnie lata rozwijam Netby – agencję, która specjalizuje się w marketingu branży deweloperskiej. Na wstępie wejdźmy sobie w rolę osoby, która chce kupić nieruchomość od dewelopera. Wchodząc na stronę inwestycji chcemy finalnie poznać, jakie są dostępne lokale, jakie są ich parametry, jaka jest specyfikacja tych lokali.
Można to przyrównać trochę do sklepu internetowego, gdzie chcemy wejść, zapoznać się z produktami, porównać je ze sobą, sprawdzić ich parametry. No ale oczywiście zakup nieruchomości to o wiele bardziej złożony proces niż zakup w sklepie internetowym. Dążę do tego, że finalnie klient chce poznać ofertę. Musimy tę ofertę przedstawić, no i z tego powodu ważne jest, aby łatwo mógł ją po prostu odnaleźć na Twojej stronie, a Twoją ofertą są lokale.
W dzisiejszym odcinku omówimy sobie właśnie siedem takich najpopularniejszych błędów prezentacji lokali na stronie internetowej, z którymi ja spotkałem się analizując strony, witryny deweloperów. Zanim jeszcze przejdę do pierwszego punktu, zwróć uwagę, że zła prezentacja lokali na stronie może obniżyć konwersję Twojej strony internetowej. Oznacza to, że po prostu mniejszy odsetek użytkowników, którzy weszli na stronę, wypełnia formularz kontaktowy. I finalnie to się przekłada na gorsze zwroty z marketingu np. z kampanii reklamowych.
Brak prezentacji lokali
Teraz przejdźmy sobie do pierwszego takiego błędu, który zauważyłem, a jest nim po prostu brak prezentacji lokali na stronie. Brak jakiejkolwiek prezentacji. Myślę, że nie ma tutaj co za dużo dodawać. Potencjalny klient chce zobaczyć, jakie lokale są w ramach inwestycji, jakie mają metraże, ilości pokoi. Jest to też ważne nie tylko w przypadku większych inwestycji, ale też w przypadku małych inwestycji, gdzie lokale na przykład są powtarzalne. A to na takich stronach właśnie widziałem, że nie było tych lokali wypisanych.
Prezentowanie tylko tabeli z lokalami
Drugi błąd to prezentowanie samej tabeli z lokalami bez informacji, gdzie dany lokal się znajduje. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo użytkownik nie wie czy dany lokal na przykład jest skrajny czy środkowy, jeżeli mamy tutaj inwestycje budynków szeregowych. Nie wie, gdzie jest on umiejscowiony na kondygnacji, jeżeli teraz mówimy o mieszkaniach. Sama tabela nie daje wystarczających informacji. Najprostszym, najtańszym rozwiązaniem jest po prostu dodanie grafiki, gdzie będą te lokale ponumerowane lub dodanie nawigatora.
Brak Nawigatora Dostępności
Punkt trzeci to brak nawigatora dostępności. Obecnie nawigator dostępności, czyli taka interaktywna mapa, gdzie możemy sobie najechać na dany lokal, on się podświetla zależnie od tego, jaki ma status – może się podświetlać na żółto, na zielono, na czerwono. Po najechaniu często też wyświetlają się parametry danego lokalu, czyli metraż, liczba pokoi, numer. I taki nawigator jest według mnie obecnie standardem w branży deweloperskiej. Uważam, że brak takiego nawigatora jest błędem, bo nawigator pozwala klientowi w interaktywny sposób przeklikać się przez wszystkie lokale, które go interesują. Klient może zobaczyć, gdzie znajduje się dany lokal, gdzie znajduje się on w budynku, gdzie znajduje się on na kondygnacji, czy też na całym osiedlu. Klient może sobie ten budynek obrócić, jeżeli teraz mówimy o nawigatorach obrotowych. Na przykład jeżeli sprzedajesz inwestycję wielorodzinną, jest to blok, to ten blok można sobie obracać w ramach takiego nawigatora. Klient szybko widzi dostępność. Widzi kolorami, ile lokali jest sprzedanych i to też jest cenna informacja. Czy w ogóle już tam jakaś sprzedaż była? Czy może już jest na przykład 70 procent sprzedane i troszeczkę trzeba się pospieszyć.
Nawigator może znacznie ułatwić wybór lokali Twojemu klientowi, a Ty możesz uruchomić taki nawigator też w biurze sprzedaży na przykład na telewizorze, na tablecie, co też zwiększa atrakcyjność i skuteczność spotkań w biurze sprzedaży.
Niska dostępność na urządzeniach mobilnych
I kolejny taki błąd to jest niska dostępność twojej strony, przy czym też mówię tutaj o tej sekcji, gdzie prezentujemy lokale, na urządzeniach mobilnych. Zwróć uwagę, że teraz około 50 procent użytkowników, a nawet powyżej przegląda strony na urządzeniach mobilnych, czyli na smartfonach, rzadziej na tabletach, ale głównie to będą właśnie smartfony. Niedopasowanie Twojej strony internetowej do tych użytkowników to błąd, bo połowa tych użytkowników albo nie przeklika tej strony na telefonie, będzie musiała jeszcze raz ją wyszukać i przejść na widok desktopowy, czyli otworzyć ją na komputerze, albo po prostu porzuci. Część osób może porzucić tą stronę. Strona powinna być dostępna i możliwa do przeglądania na telefonach, na tabletach, na telefonach również po odwróceniu ekranu. Tutaj szczególnie trudna jest prezentacja tych lokali np. w nawigatorze, bo załóżmy mamy taki blok, ekran nam się zmniejsza i ciężko jest trafić w dany lokal. To jest też wyzwanie. To jest wyzwanie przy tworzeniu nawigatora na urządzenia mobilnych. Tabela również powinna nieco inaczej wyglądać, no bo tabela zazwyczaj jest taka horyzontalna, a ekran telefonu jest wertykalny. I ona się często nie mieści. Tutaj są dwa takie rozwiązania. Można tę tabelę scrollować w bok, czyli możliwość przesuwania tabeli w lewo – prawo lub przebudować tę tabelę tak, żeby wiersze były troszeczkę wyższe, żeby te informacje się bardziej grupowały. To jest bardzo ważna rzecz i błędem, który zauważyłem to jest brak tej dostępności na urządzeniach mobilnych. Często np. tabela wystaje poza obszar strony, nie można zobaczyć, co jest np. po prawej stronie tabeli.
Ciężka do znalezienia sekcja z dostępnymi lokalami
Kolejny błąd to jest ciężka do znalezienia sekcja z dostępnymi lokalami. Zwróć uwagę, czy jak wchodzisz na swoją stronę internetową, to czy łatwo możesz odszukać tam sekcję, gdzie masz ofertę mieszkań czy też domów, gdzie są konkretnie wypisane lokale. Jeżeli łatwo, no to dobrze, bo klienci będą tego szukać, a jeżeli ciężko, no to warto tutaj przemyśleć tę stronę: Czy ta sekcja jest podlinkowana w menu, czy jest widoczny przycisk, który przekieruje użytkownika prosto do tej sekcji z dostępnymi lokalami?
Zwróć też uwagę na urządzeniach mobilnych, że tam strona układa się inaczej, zazwyczaj jest ona dłuższa niż na komputerze. Czy ta sekcja z dostępnymi lokalami nie jest gdzieś bardzo daleko? Ile trzeba scrollować na telefonie, żeby do tej sekcji dotrzeć? Zwróć uwagę, czy ta sekcja też się rzuca w oczy podczas scrollowania, bo ktoś może szybko scrollować stronę i tę sekcję w ogóle pominie, bo nie będzie się ona niczym wyróżniać. Warto ją wyróżnić, czy to nagłówkiem, czy kolorystycznie, żeby klient na nią trafił. Warto zaplanować sekcję prezentacji lokali w momencie projektowania strony. To powinna być bardzo ważna rzecz przy projektowaniu designu układu strony.
Brak aktualizowania statusów dostępności
Kolejny błąd, który zauważyłem, to brak aktualizowania statusów dostępności lokali, czyli jakiś lokal nam się sprzedał, jakiś nam się zarezerwował, a my tego nie zmieniamy na stronie internetowej. Statusy dostępności mają rolę informacyjną. Oczywiście klient widzi, co jest sprzedane, co jest dostępne, ale też mają one funkcję mobilizacyjną. Mogą zmobilizować klienta do kontaktu, jeżeli zobaczy on na przykład, że 70 procent inwestycji jest już sprzedane. Pomyśli sobie: “OK, muszę się spieszyć”. Jeżeli zaś zobaczy, że wszystkie lokale są dostępne, to pomyśli: “OK, jeszcze mam dużo czasu, jeszcze nic tutaj się nie sprzedało”, a nawet może sobie pomyśleć: “OK, dziwna sprawa, nic się jeszcze nie sprzedało, może coś z tą inwestycją jest nie tak”. Dlatego ważne jest, aby te statusy regularnie aktualizować na stronie internetowej.
Brak strategii zarządzania cenami
Ostatni taki błąd, który zauważyłem, to brak zarządzania cenami, a bardziej brak strategii zarządzania cenami w tej sekcji, gdzie prezentujemy lokale. Istnieją różne strategie związane z podawaniem cen na stronie. Niektórzy deweloperzy podają przy każdym lokalu cenę, inni umieszczają przycisk „zapytaj o cenę”, a jeszcze inni podają tylko cenę dla niektórych wybranych lokali, na przykład z pierwszego etapu.
Zauważyłem u naszych klientów, że gdy nie podają oni ceny na stronie, to otrzymują więcej zapytań. Jednak te zapytania są głównie o cenę danego lokalu. Błędem jest brak strategii zarządzania cenami na stronie. Nie ma tutaj jednej odpowiedzi na ten moment, czy pokazywać cenę czy nie, bo to zależy od ilości leadów, którą dostajesz, od Twojej strategii i też od etapu inwestycji. Może na początku inwestycji, gdzie musisz zrealizować przedsprzedaż, ważne będzie to, aby uzyskiwać jak najwięcej zapytań, żeby z jak największą ilością klientów porozmawiać. A może, gdy już będziesz miał ostatnie lokale w sprzedaży, to warto pokazać cenę za ten lokal, żeby też klienci, którzy się zgłaszają, byli już bardziej zdecydowani. Warto się zastanowić nad tym i taką strategię sobie ustalić, a nie ją pomijać, bo jest to błąd.
Podsumowanie
Przeszliśmy przez te siedem błędów, które chciałem dzisiaj poruszyć. Podsumowując ten odcinek, pamiętaj, aby tych błędów nie popełniać. Prezentacja lokali jest bardzo ważna. Ja jeszcze raz szybko podsumuję te wszystkie błędy, które omawialiśmy:
- Brak jakiejkolwiek prezentacji lokali na stronie internetowej,
- Prezentowanie tylko tabeli z samymi lokalami,
- Ciężka do znalezienia sekcja z dostępnymi lokalami na stronie,
- Brak nawigatora dostępności,
- Niska dostępność na urządzeniach mobilnych,
- Brak aktualizowania statusów lokali,
- Brak strategii zarządzania cenami w sekcji, gdzie prezentujemy lokale.
Dziękuję bardzo za wysłuchanie tego odcinka. Jeżeli materiał był dla Ciebie wartościowy, to koniecznie zasubskrybuj nasz kanał. Możesz to zrobić zarówno na platformie do podcastów, na której obecnie to słuchasz oraz na YouTube. Zachęcam Cię też do zapisu do newslettera, aby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami właśnie w tematyce branży marketingu, branży nieruchomości, branży deweloperskiej. Link do zapisu znajdziesz w opisie. Jeżeli chciałbyś wdrożyć skuteczny marketing dla swoich inwestycji, skontaktuj się z nami przez formularz, a my chętnie doradzimy. Link do formularza znajdziesz w opisie tego materiału. Do usłyszenia w kolejnym odcinku, który już za dwa tygodnie.